Kinderen met overgewicht

Kinderen met overgewicht


Om goed te kunnen groeien moeten kinderen voldoende en gezond eten. Sommisge kinderen worden echter te dik. Dit kan een probleem zijn als het kind ermee geplaagd wordt, als het moeite heeft met sporten of als het kind een verkeerde houding krijgt. Door het veranderen van eetgewoonten kan het gewicht vaak verbeterd worden.
In deze folder vindt u hierover een aantal tips. Een belangrijke voorwaarde is dat uw kind zelf gemotiveerd is om mee te werken.
Door een positieve houding kunt u uw kind steunen en stimuleren.
Geen maaltijden overslaan
Het is belangrijk dat uw kind 's ochtends altijd ontbijt. Dit hoeft niet beslist een boterham te zijn. Ook een cracker of yoghurt met muesli kan een goed ontbijt zijn. Laat het kind gewoon drie maaltijden per dag eten en zo weinig mogelijk tussendoortjes nemen.
Minder eten en drinken
Geef uw kind niet zomaar minder eten en drinken. U kunt proberen gedurende 1 week alles op te schrijven wat uw kind eet en drinkt. Hiervoor kunt u de bijgevoegde lijst gebruiken. Vergeet niet de tussendoortjes op school, bij vriendjes, bij opa en oma op te schrijven. Bekijk daarna eens wat uw kind mimder kan eten. Let vooral op de tussendoortjes;vaak leveren die de meeste calorieën, met name frisdrank en drinkyoghurt. Let er wel op dat uw kind genoeg vocht binnen krijgt: 1 á 2 liter per dag.
Anders eten en drinken
het gaat vaak niet alleen om minder eten. Anders eten is meestal veel belangrijker. Bekijk daarom eens of sommige dingen die uw kind eet en drinkt ook vervangen kunnen worden door dingen die minder dik maken.
Broodmaaltijden
Geef liever : Dan:
Volkoren, bruin of roggebrood


wit brood, krentenbrood, pap
Bruin Knäckebröd


Beschuit
Halverine of weinig roomboter


Margarine, veel roomboter


Een dun plakje kaas, magere vleeswaren
rauwkost, halva-jam
Zoet beleg, pindakaas, worst of spek
Thee zonder suiker, half volle melk, karnemelk
magere yoghurt


Thee met suiker, volle melk, drinkyoghurt, chocomel, frisdrank
Ongezoet vruchtensap


Vruchtensap met suiker, siroop